2011. december 9., péntek

Narancsos-gyömbéres csokiszelet

Csokis sütivel nem nehéz elismerést kivívni egy szülinapon, vagy lenyűgözni a kollégákat a munkahelyen, ill. elkápráztatni a családot, barátokat, de egyik alkalommal este egy szülinapra készülődve rá kellett döbbennem, hogy nincs tej a hűtőben a pudingos csokikrémhez, de a polcokat pásztázva két homlokráncolás közben meg is jött az ihlet: ha zselatinos-cukros-tejföllel lehet rakott kekszes sütit készíteni, akkor tejföllel is lehet pudingkrémet főzni, sőt nem kell a kihűtéssel bajlódni mielőtt a habosra kevert vajat hozzákevernénk, hiszen a tejfölnek alapból van 20 % zsírtartalma és az meg is adja a megfelelő krémességet!

Hozzávalók:
Krém:
375 g 20 %-os tejföl
4 tojás sárgája
2 tasak vaníliás pudingpor
 2 evőkanál holland kakaópor
4 evőkanál cukor
1 tasak Bourbon vaníliás cukor = 1 teáskanál vaníliaaroma
 1/2 teáskanál őrölt kardamom (kihagyható)
1/2 teáskanál őrölt gyömbér 
1 narancs reszelt héja
1 narancs frissen facsart leve (kb. 1 dl)
1 dl fekete kávé

Piskóta:
8 tojás fehérje
1 csipet só
1 teáskanál szódabikarbóna
1 tasak sütőpor
4 tojás sárgája
200 g őrölt mandula (8 csapott evőkanál liszt helyett) 
2 evőkanál holland kakaópor
6 evőkanál cukor
50 g vaj folyékonnyá olvasztva
1 tasak Bourbon vaníliás cukor = 1 teáskanál vaníliaaroma
 1/2 teáskanál őrölt kardamom (kihagyható)
1/2 teáskanál őrölt gyömbér 
1 narancs reszelt héja
1 narancs frissen facsart leve (kb. 1 dl)
1 dl fekete kávé 
Eszközszükséglete:
kb. 20x30 cm méretű tepsi és szilikonos sütőpapír 
robotgép, nyeles lábas, keverőtálak

Elkészítés:

Krém:

Egy nyeles lábast kiöblítettem hideg vízzel (ez egy megtartott nagymamai praktika, állítólag kisebb eséllyel ég le az edény aljába a puding, de sok múlik a keveréstechnikán is!), majd beleszórtam a pudingport, a kakaót és a cukrot, majd hozzáadtam a tojássárgákat, a kávét és csomómentesre kevertem. Ezt követően jöttek bele a fűszerek: a vanília, kardamom, gyömbér és narancshéj, végül a poharában összekavart, fellazított tejföl és a végén a narancs leve. A keveréstechnika lényege, hogy minél többször húzzuk végig a fakanál hegyét az edény belső élének teljes kerületén, nehogy ottmaradjon egy sűrűsödésnek indult kozmálódó góc. Ha kellően besűrűsödött a puding, akkor, ha elég széles a kanalunk, azt keresztbe húzva  előtűnik az edény alja a krém árkaiban. Ezt követően valamilyen hideg felületre rakjuk hűlni az edényben a pudingot, közben negyedóránként érdemes megkevergetni, nehogy a teteje "megkérgesedjen", túlhűljön és ez eredményezzen végül görcsöket a krémben.
Ezután érdemes hozzálátni a piskóta hozzávalóinak előkészítéséhez. Megdarálni, megőrölni a mandulát robotgépben (ha egész mandulabéllel látnánk neki), de nem túl sokáig, mert akkor mandulakrém lesz belőle!

Piskóta:

A sütőt 180°C- ra (közepes, mérsékelt fokozat gázsütőn) előmelegítettem, a tepsit kibéleltem, a sarkoknál szépen belehajtogatva a sütőpapírral, nehogy a már kész "buborékos" tészta összeessen míg ezt kapkodva megcsinálnám. A tojásokat lehetőleg hűvös, hideg állapotban érdemes felütni és kettéválasztani. A sárgájához hozzákevertem a fűszereket: vanília, kardamom, gyömbér és narancshéj. A fehérjét egy csipet sóval robotgéppel felvertem, hozzáadtam a sütőport és a szódabikarbónát és tovább kevertem míg a buborékos hab egyenletes krémfehérré változott, hiszen ez lesz a liszt nélküli piskóta szerkezeti váza, a sütőpor és a szódabikarbóna pedig ezt nyújtja, "lyukasítja", majd pedig stabilizálja és szilárdítja. A cukor hozzáadását követően a cukor csikorgásának megszűnéséig kevertem, hogy az jól elolvadjon, ilyenkor jön bele a tojássárgás-fűszeres-ízesített pép, miután ez is alapos eldolgozásra került és egyenletes sárga lett, adtam hozzá a kakaóport és az őrölt mandulát, a legvégén pedig az olvasztott vajat, a kávét és a narancs levét. 

 

Belesimítottam a kipapírozott tepsibe a masszát és az előmelegített 180°C-os sütőben 20-30 percig sütöttem, fogpiszkálóval ellenőriztem az állagát. Tortarácsra borítva a sütőpapírt lehúzva hagytam kihűlni.

Összeállítás:

A kihűlt piskótát középen kettévágtam egy hosszú pengéjű késsel, erre legalkalmasabb egy már otthon bevált, megbízható, kenyérszeléshez használt darab. A pudingos csokikrémet fellazítottam, átkevertem a habverős robotgéppel és az alsó lapra simítottam, majd befedtem a felső lappal. Ezt követően érdemes egy éjszakára a hűtőbe tenni, de legalább 3-4 órára, hogy a krém átpuhíthassa a piskótát és szebben felszelhető legyen kb. 3x6 cm-es téglatestekre.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése