2011. december 27., kedd

Flódni rózsa

A legkedvesebb barátnőmtől karácsonyra mi mást is kaphattam, sütésmániás lévén, mint egy mostanság virágzó divatját élő szilikon sütőformát! Úgyhogy felavatásként az ünnepi ízekre hangolódva rögtön össze is "álmodtam" egy diós-mákos-almás süteményt. Erről a hármas kombinációról a "flódni" jutott még az eszembe, innen a név. Mivel lényegében lisztmentes piskótáról van szó, így a gluténérzékenyek, azaz cöliákiások is bátran fogyaszthatják, sőt a vaj margarinra cserélésével laktózmentessé is tehető! Továbbá alacsony glikémiás indexűvé válik xilittel a diabéteszeseknek, ill. ennek fokozására a mazsola ki is hagyható belőle.

Hozzávalók:
75 dkg savanykás alma
(4 db nagyobbacska Idared alma;
megtisztítva, felszelve ~60 dkg)
1 citrom frissen facsart leve

Vajas-tojássárga:
 egészséges almahéjdarabok (elhagyható)
(de miért ne? leaprítva növeli a rosttartalmat)
10 dkg mazsola (elhagyható)
10 tojás sárgája
10 dkg vaj v. margarin
4 evőkanál cukor vagy xilit
 3 cl fehér rum 
1 citrom reszelt héja 
1/2 teáskanál őrölt gyömbér
1 tasak Bourbon vaníliás cukor = 1 teáskanál vaníliaaroma

Diós-piskóta:
5 tojás fehérje
1 csipet só
1 teáskanál szódabikarbóna = 1/2 tasak sütőpor 
20 dkg darált dió

Mákos-piskóta:
5 tojás fehérje 
1 csipet só
1 teáskanál szódabikarbóna = 1/2 tasak sütőpor 
20 dkg darált mák

 

Eszközszükséglete:
szilikonos sütőforma (rózsa alakú) vagy kuglófforma
aprítógép (almahéj és mazsola - de elhagyhatók), robotgép, keverőtálak

Elkészítés:

Az almákat megmostam, megtisztítottam, az egészséges héjakat félretettem, a nyolcad cikkeket pedig fél centis szeletekre vágtam. A mazsolát átválogattam és előkészítettem a kezem ügyébe a többi hozzávalót.

A sütőt 175°C- ra (közepes, mérsékelt fokozat gázsütőn) előmelegítettem, a formát a használati utasításnak megfelelően, első használat lévén, alapos elmosást követően vékonyan kivajaztam. Az almahéjat a mazsolával együtt jól összeszecskáztam az aprítógéppel, majd a tojássárgákkal és a vajjal is jól összekevertettem őket, hozzáadtam az ízesítőket (rum, citromhéj, gyömbér, vanília) és a cukrot is elolvadásig kevertettem benne. Az almahéj és a mazsola elhagyásával, ill. aprítógép hiányában elég ez utóbbiakat jó alaposan kikavarni a vajjal és tojássárgákkal szintén a cukor elolvadásáig. A kétféle piskótamassza előállításához egy-egy keverőtálban külön-külön felvertem 5-5 tojásfehérjét 1-1 csipet sóval, hozzáadtam a szódabikarbónát és tovább kevertem míg a buborékos hab egyenletes krémfehérré változott, hiszen ez lesz a liszt nélküli piskóta szerkezeti váza, a szódabikarbóna (vagy sütőpor) pedig ezt nyújtja, "lyukasítja", majd pedig stabilizálja és szilárdítja. Külön- külön a két habhoz hozzáadagoltam a vajas-tojássárga felét (8-8 evőkanállal jutott mindegyikbe), jól elkevertem, majd jöhetett a darált mag és a felaprított alma fele-fele. 



Először a diós piskótamasszát egyengettem el a formában, majd erre jött a mákos és az előmelegített 175°C-os sütőben 50-55 percig sütöttem, fogpiszkálóval ellenőriztem az állagát., ill szépen látszott, hogy a forma szélétől körben kissé már elvált a tészta. Tortarácsra borítva a formát eltávolítva hagytam kihűlni.

Karácsony lévén, remekül mutatott az ünnepi asztalon is, továbbá kiadós és sokáig eltartható!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése