2011. december 30., péntek

Vaniliapudingos-kakaós csiga étcsokidarabokkal

Míg iskolába jártunk az öcsémmel a házilag készült kakaós csiga volt a vasárnapi sztenderd sütemény, mert szerdáig kitartott mennyiségileg és szívesen is vittük magunkkal a suliba tízóraira. Mára már ez a recept is átesett pár fejlesztésen, továbbgondoláson, így alakult ki ez a pudingos változat is.

Hozzávalók:
Krém:
0,5 liter tej (2,8 v. 3,5%-os)
2 tasak vaníliás pudingpor
3 evőkanál kristálycukor
3 cl rum vagy 1 evőkanál rumaroma
1 csomag vaníliás cukor

1 tábla étcsokoládé apróra kockázka
(100 g, legalább 60 % kakaótartalommal)
Kelt tészta:
 50 dkg liszt
+ amit felvesz kidolgozás, szórás közben (max. 25 dkg)
12,5 dkg margarin (fél kocka)
1,5 dl tej
2 egész tojás
3 evőkanál kristálycukor
1 csomag vaníliás cukor
3 cl rum vagy 1 evőkanál rumaroma (elhagyható)
1/2 teáskanál só

1,5 dl tej 
1 teáskanál kristálycukor
50 g friss élesztő vagy 1 csomag szárított élesztő

2 evőkanál holland kakaópor

Elkészítés:

Mivel a krém sikeréhez teljesen ki kell hűteni a pudingot (kb. 1 óra), ezért érdemes a pudingfőzéssel kezdeni!

Krém:

Egy nyeles lábast kiöblítettem hideg vízzel (ez egy megtartott nagymamai praktika, állítólag kisebb eséllyel ég le az edény aljába a puding, de sok múlik a keveréstechnikán is!), majd beleszórtam a pudingport és a cukrot, majd kevés tejjel (3-5 evőkanálnyi) csomómentes péppé kevertem és végül felöntöttem a maradék tejjel., hozzáadtam a vaníliás cukrot és a rumot/rumaromát. Bár a pudingporos tasakok leírása 1/2 liter tejhez-1 zacskó pudingport javasol, de azért érdemes tutira menni a sűrűsödés terén, illetve az ízhatás végett is többet adagolva. A keveréstechnika lényege, hogy minél többször húzzuk végig a fakanál hegyét az edény belső élének teljes kerületén, nehogy ottmaradjon egy sűrűsödésnek indult kozmálódó góc. Ha kellően besűrűsödött a puding, akkor, ha elég széles a kanalunk, azt keresztbe húzva  előtűnik az edény alja a krém árkaiban. Ezt követően valamilyen hideg felületre rakjuk hűlni az edényben a pudingot, közben negyedóránként érdemes megkevergetni, nehogy a teteje "megkérgesedjen", túlhűljön és ez eredményezzen végül görcsöket a krémben. Mikor teljesen kihűlt, akkor kerül a kinyújtott tésztára, a csokidarabokat (kb. 0,5 x 0,5 cm-es kockákra érdemes felaprítani) bele lehet kavarni a kihűlt pudingba a tésztára kenés előtt, vagy a tésztára kent pudingrétegre szórható egyenletesen elosztva.

Kelt tészta:

A lisztet egy nagy keverőtálba szórtam, olyan nagymamás zománcos fajtába. A tejből 1,5 dl-t egy bögrében meglangyosítottam mikróban 20-30 másodperc alatt. Kellemes meleg kell, hogy legyen, de ha a kisujjunkat beledugjuk ne égesse meg, különben meghalnak a kiszáradt, "alvó" élesztősejtjeink és nem csinálnak a cukorból széndioxidot ami üregessé teszi a tésztát. Ezt követően a tejbe 1 teáskanál cukrot szórtam, majd jól el szoktam keverni a beleszórt/belemorzsolt élesztővel, és hagyom "habosodni". Ezalatt megolvasztottam egy lábasban lassú tűzön, gyakran meglötyögtetve a margarint, de nem hagytam felforrni, sercegni, ezt követően hozzáöntöttem a maradék tejet, a felvert két tojást, a sót, a kristály- és vaníliás cukrot és a rumot/rumaromát. Addig kevergettem a cukros-margarinos tejet míg nagyjából fel nem olvadt benne a cukor, ezalatt az élesztős tej is a 2-3-szorosára "duzzad", majd mindkét tejes folyadékot a liszthez öntöttem, ill. hozzáadtam a kakaóport. Keverőgép dagasztókarjával jól összedolgoztam a tésztát, ha túl lágy vagy folyós, ragadós lenne, további liszt hozzáadással javítható a helyzet. Miután az edény falától és a keverőkaroktól is elvált a tészta tovább dolgoztam kézzel amíg minden csirízdarab egyöntetűen beépült a nagy "tésztagombócba", egy fél marék liszttel  a tészta alját és tetejét is meghintettem, leborítottam a keverőtállal a nyújtódeszkán és egy félóráig kelni hagytam. A sütőt ilyenkor érdemes bekapcsolni és előmelegíteni 180°C- ra (közepes, mérsékelt fokozat gázsütőn).

 

A tésztát kb. 35 x 50 cm-es téglalappá nyújtottam  (0,5 cm vastagságú) és megkentem a  csokidarabos vaníliapudinggal, majd feltekertem a hosszabbik oldalán kiindulva a tésztát.


Az így kapott hengert 3 ujjnyi, azaz kb. 4 cm-es szeletekre vágtam. A kis hengereket 1-2 cm távolságban egymástól margarinnal kikent tepsibe sorakoztattam. Konyharuhával letakarva 20 percig pihentettem, kelesztettem. Elektromos/gáz sütőben 180°C-on 45-50 percig szükséges sütni a szép világosbarna szín eléréséig, tűvel lehet ellenőrizni, de már a szín is elég jel arra, hogy elkészült!

Igazán élvezetes a krémes pudingba rejtett keményebb csokidarabokba harapni miután kihűlt! :D


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése