2012. május 23., szerda

Tavaszi menü

Tavaszi húsgombócleves

Töltött galamb zöldborsós rizzsel


A frissen elvetett borsót a galambjaink valamiféle hiperérzékük lévén megtalálják és megeszik, így dúcfogságra szoktuk ítélni őket a veteményezés időszakában (hosszútávon a szomszédokat is megkímélve a zsivány rablóbanda kellemetlenkedésétől :P ), hogy biztosítsuk a termést, ami nyár elején így a fagyasztóba kerülhet. Szóval így történt, hogy előkerült még a fagyasztóból egy kis óévi borsó, a kertből némi friss sóskalevél, és répa a zöldségestől, na meg persze pár galamb végül a lakhelyét is elhagyhatta...



De ha galambja mégsincs valakinek, önmagában a leves is megállja a helyét az asztalon :)

Hozzávalók:

2 az 1-ben galambtöltelék és húsgombóc:
50 dkg darált (sertés)hús
10-15 dkg füstölt szalonna
10 dkg friss sóskalavél
3 galamb belsősége (szív, máj, zúza)
elhagyható
17 dkg üveges csiperkegomba
(1 db 29 dkg-os konzerv sós lé nélkül 17 dkg)
5 gerezd fokhagyma
1/2 teáskanál színes bors
1 teáskanál só
 2 db tojás
1 evőkanál kukoricakeményítő

Töltött galamb (a tölteléken szó szerint kívül eső rész):
    
3 egész galamb
1/2 teáskanál só a belsejükbe
1 evőkanál sertészsír
3 gerezd fokhagyma
1/2 teáskanál színes bors
1 teáskanál só
frissen őrölt bors ízlés szerint
    Eszközszükséglet:
 fogpiszkálók
7db / galamb 



Tavaszi (húsgombóc)leves (a húsgombócon szó szerint kívül eső rész):
1 nagy fej vöröshagyma
1 evőkanál sertészsír
20 dkg (2 db) petrezselyemgyökér
30 dkg (2 db) sárgarépa
1/2 teáskanál színes bors
 1 teáskanál só
15 dkg fagyasztott zöldborsó 
(kb. egy bögre = 3 dl)
3-4 liter víz


Párolt rizs zöldborsóval:
1 evőkanál olívaolaj
30 dkg rizs 
(kb. egy bögre = 3 dl)
1 teáskanál só
15 dkg fagyasztott zöldborsó 
(kb. egy bögre = 3 dl)
2 bögre = 6 dl víz


Elkészítés:

2 az 1-ben galambtöltelék és húsgombóc:


A szalonnát és a galambbelsőségeket kb. fél centis kockákra, csíkokra vágtam, a megmosott szűrőben lecsepegtetett sóskát centis csíkokra metéltem, a gombáról leöntöttem a sós levet, megtisztítottam 8 gerezd fokhagymát, ebből 5 darabot a lehető legapróbbra kockáztam, vagdaltam. A darált húst egy keverőtálba tettem, a szalonnát beledobtam egy serpenyőbe, hogy kiizzadja magából a zsiradékot, ezután gyorsan összeforgattam a belsőségekkel, sóskával, gombával, fokhagymával. Sóztam, borsoztam, majd gyakran megkevergetve összepároltam az egészet 10-15 perc alatt kis lángon. Ezt követően a serpenyő tartalmát a keverőtálban várakozó húsra juttattam, végül két tojás és a kukoricakeményítő társaságában alaposan összekevertem.


Töltött galamb:

A galambok belsejét besóztam, belegyömöszöltem a tölteléket a hasüregükbe és a nyaki bőrük alá (ami kimaradt abból lettek a leves gombócai), lezártam fogpiszkálókkal, végül a combjaikat és a szárnyaikat is rögzítettem. 


A zsírból egy mogyorónyi adaggal körbekentem a jénai oldalát - így a ráfröccsenő zsír nem füstöl el és ég oda, hanem "olajozottan" lefolyik minden az oldalán - a többit összeturmixoltam a maradék 3 fokhagymagerezddel, sóval és borssal. A fűszeres péppel bekentem a madárkák csupasz kültakaróját és egy órára repültek a sütőbe 150°C- ra (langyos, közel legkisebb fokozat gázsütőn).

  
Az egy óra elteltével (közben elkészült a leves, szóval a munkafolyamatnál itt tovább kell gördülni az elkészítéséhez) a halványpirosra sült galambokat kissé meglubickoltattam a felületükről lefolyó zsiradékban, végül a hátukra fektetve folytatták a barnulást a sütőben. (Látható, hogy a jénai oldalán szinte tisztán átkacsint az inox tűzhely, hisz nem égett rá semmi, minden izzadvány összegyűlt a jénai alján, így öröm a köbön lesz a mosogatás ;) )



További 30-35 perc elteltével készen áll a töltött-sült galamb, hogy némi hőveszteség után a szánkba repüljön!

 
Tavaszi húsgombócleves:

A vöröshagymát megtisztítottam, felkockáztam (kb. fél centis négyzetek), a gyökérféléket centi vastag félkörökre, korongokra vágtam. A hagymát megüvegesítettem a forró zsiradékban majd jól összeforgattam a zöldségekkel és kb. egy ujjnyi vízzel felöntve, fedő alatt, 2-3 percenként jól átkeverve 10 percig pároltam. Ez idő alatt, a kevés víz jelenlétében a répa színanyagai remekül elvegyülnek a zsiradékban, így majd a leves felületén úszkáló zsírcseppek természetes módon remek vizuális hatást keltenek a végeredményen! :P


A zöldségpárolás, színkioldódás végeztével felengedtem vízzel, majd nekiláttam a diónyi méretű húsgombócok megformálásának és a forrásban lévő levesalapba süllyesztettem őket, miután 10 percig már főttek, hozzáadtam az utolsó 10 percre a borsót is.


Miután összesen 20 percet töltöttek a kondérban a húsgolyók, egy gyors fújkálást követő gombócfélbevágós kóstolással késznek is nyilvánítottam a levest.




Párolt rizs zöldborsóval:

A párolt rizshez 3 léről megmostam a gabonaszemeket, felhevítettem az olajat egy teflonozott lábasban, majd gyorsan kevergetve üvegesíteni kezdtem a vizes rizsszemeket, fél percig lefedve, majd fél percig sűrűn kevergetve, 2-szer, 3-szor ismételve.

 

Ezután felengedtem vízzel és sóztam. 5 percig lefedve kis lángon főztem, pároltam, majd hozzáadtam a borsót, pár laza mozdulattal összekevertem, hogy ne törjenek nagyon össze a rizsszemek. Lefedtem további 10 percnyi párolódásra, de 2-3 percenként ránéztem nehogy a víz felszívása és a rizsszemek beduzzadásának következtében az alja leégjen!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése