2012. június 12., kedd

Szalonnás-fokhagymás szekérkerék

Egy szép, különleges kaláccsal akartam meglepni édesanyámat anyák napja alkalmából, így kerestem pár leírást kalács témában, aztán csúszott pár hetet az alkotás, meg az ízvilág megálmodása is átcsapott édesből sósba, végül a pünkösdi hosszú hétvégén került terítékre eme főleg férfi szíveket melengető "pálinka"-korcsolya! :P Zsiradékként a tésztába pedig kacsazsír került miért is ne alapon! :) Nemcsak kenyérre kenve jó az, hanem tésztába gyúrva is!


Hozzávalók:

Tészta:
500 g finom liszt 
+ kb. 100 g amit felvesz gyúráskor, nyújtáskor
1/2 dl kacsazsír
3 dl langyos víz
50 g friss vagy 1 tasak szárított élesztő
1 teáskanál cukor
6 gerezd fokhagyma
1 evőkanál szárított zsálya (kihagyható)
1 teáskanál durvára darált színes bors
1/2 evőkanál só

Töltelék:
 6 gerezd fokhagyma
50 g felcsíkozott füstölt szalonna bőr nélkül
 100 g trappista sajt

A teteje lekenéséhez:
1 tojás
1 evőkanál víz
1 csipet só

Eszközszükséglet:
szilikonos sütőpapír
széles pengéjű kés vagy pizzavágó
egy vastag falú pohár a közepe kijelöléséhez
(a vékony falú átvágná a tésztát !!! )
konyharuha a letakaráshoz


Elkészítés: 

A lisztet egy tálba szórtam kivettem belőle egy bögrébe fél evőkanálnyit és felöntöttem másfél deci langyos vízzel, hozzáadtam a cukrot és belemorzsoltam a friss élesztőt, elkevertem, majd hagytam felfutni. A fokhagymát összeturmixoltam a sóval, borssal és zsályával, végül alacsony fokozaton összekevertettem a maradék másfél deci langyos vízzel és a folyékony kacsazsírral. Ezt az egyveleget hozzáöntöttem a liszthez a felfutott élesztővel együtt és jól kidolgoztam, dagasztottam a tésztát, majd 30-40 percig kelesztettem a nyújtótáblán a tállal letakarva.





Míg kelt a tészta a turmixegységben összepürésítettem a szalonnát és a fokhagymát (kicsit keveredhet az előző fűszeres tartalommal, nem szükséges kétszer mosogatni ;) ). 



A tészta felét kinyújtottam egy nagy tepsi méretű koronggá és ráterítettem a sütőpapírra. Rákentem a fokhagymás-szalonna pürét és megszórtam a reszelt sajttal.



Befedtem a tészta kinyújtott másik felével, a széleit összedolgoztam és kissé visszahajtottam, a közepét pedig kimélyítettem a lisztbe mártott vastag falú pohárral (vékony falú átmetszené a felső tésztalapot ! ).


A közepétől 1 cm-ről kiindulva végigvágtam négy irányba, majd a negyed körcikkeket további négy szeletre metszettem.


A "küllőket" ezután kétszer megtekertem, csavartam szépen sorban, a vastagabb széleket kissé egymásra csúsztatva hagytam.







Konyharuhával letakarva fél órát pihentettem, kelesztettem. Fél óra elteltével beállítottam a sütőt előmelegedni 180°C- ra (közepes, mérsékelt fokozat gázsütőn). Egy felvert tojás, víz és kevés só keverékével gondosan megkentem.



Az előmelegített sütőben 30 perc alatt "rézbőrűvé" sütöttem!


Kihűlés után a küllők mentén felszeletelve fogyasztottuk.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése